Волинський національний університет імені Лесі Українки
Центр інноваційних технологій та компютерного тестування
Тест ::: 011 Освітні, педагогічні науки / Освітні педагогічні науки
Розробники:
Дата генерації: 04.07.2023
Тема :: Загальні основи педагогіки
-
Система знань про закони розвитку природи, мислення та суспільства називається
- наукою
- предметом науки
- логікою
- об'єктом науки
-
Певна сторона дійсності та сукупність реальних явищ і процесів на вивчення якої спрямована конкретна наука називається
- об'єктом науки
- предметом науки
- метою науки
- завданням науки
-
Певна сторона об’єкта, на вивчення якої спрямовані конкретні дослідження в конкретній галузі наукових знань називається
- предметом науки
- функцією науки
- метою науки
- завданням науки
-
Вкажіть синоніми терміну «навчальна дисципліна»
- навчальний предмет, академічна дисципліна, навчальний курс
- навчальний предмет, наукова дисципліна
- наукова галузь,академічна дисципліна
- навчальний предмет, наукова галузь
-
Виберіть розділи загальної педагогіки
- основи педагогіки, теорія навчання та освіти, теорія виховання, теорія управління навчально-виховним процесом
- дошкільна педагогіка, педагогіка загальноосвітньої школи
- педагогіка професійно-технічної освіти, педагогіка вищої школи
- соціальна педагогіка, корекційна педагогіка, соціальне виховання
-
Оберіть документ, у якому визначено зміст конкретної навчальної дисципліни
- навчальна програма
- державний стандарт
- навчальний план
- підручник
-
Основними педагогічними категоріями є
- виховання, навчання, освіта
- загальна педагогіка, вікова педагогіка, професійна педагогіка, спеціальна педагогіка, історія педагогіки, порівняльна педагогіка, галузеві педагогіки, соціальна педагогіка
- навчання, виховання
- освіта, наука, педагогіка
-
Педагогіка – це
- наука про виховання, освіту і навчання людини на всіх вікових етапах її розвитку
- цілісний педагогічний процес спрямований на розвиток і формування особистості в умовах її виховання, навчання та освіти
- цілеспрямований та організований процес формування особистості
- це система поглядів народу на освіту й виховання дітей і молоді
-
Що визначило розвиток педагогіки як науки
- потреба у підготовці людини до життя
- прогрес науки і техніки
- збільшення ролі виховання молодих поколінь у розвитку суспільства
- необхідність сформулювати певні педагогічні положення
-
Назвіть головний критерій освіченості
- системність знань і мислення
- професійне спрямування
- ерудованість
- знання, уміння, навички
-
Базова наукова дисципліна, що вивчає закономірності виховання людини, розробляє загальні основи навчально-виховного процесу в освітніх закладах усіх типів, називається
- загальною педагогікою
- спеціальною педагогікою
- шкільною педагогікою
- народною педагогікою
-
Укажіть найбільш повне визначення педагогіки
- педагогіка – це наука про виховання, навчання й освіту підростаючого покоління у відповідності з суспільно-економічним розвитком держави
- педагогіка – це предмет, що вивчає закономірності розвитку дитини і шляхи її виховання
- педагогіка – це мистецтво впливу вихователя на вихованця з метою формування його наукового світогляду
- педагогіка – наука, що займається вивченням питань навчання й освіти підростаючого покоління
-
Твердження, що категорії педагогіки є джерелами розвитку педагогіки
- неправильне
- правильне
- частково правильне
- некоректне
-
Чи вірним є твердження, що джерелами розвитку педагогіки є народна педагогіка, історія педагогіки, досвід педагогів-новаторів сучасності
- Так
- Ні
- частково правильно
- некоректне
-
Професійна придатність вчителя – це
- необхідний комплекс здібностей, фізичних, нервово-психічних і моральних якостей, які необхідні для здійснення професійних функцій і успішної діяльності у сфері освіти
- необхідний комплекс умінь, які набуваються у процесі здобуття вищої освіти
- показник рівня засвоєння спеціалістом необхідних знань
- це гнучке, динамічне утворення, яке формується в процесі навчання
-
Процес і результат оволодіння основами наук, що необхідні для розуміння явищ природи та суспільства, є …освітою
- загальною
- професійною
- середньою
- вищою
-
Твердження, що навчання і виховання в національній школі України має бути не релігійним
- правильне
- неправильне
- частково правильне
- некоректне
-
Розвиток педагогіки як науки визначило
- об’єктивна необхідність у спеціальній підготовці людини до життя і праці
- біологічний закон збереження роду
- турбота батьків про щастя дітей
- розробка правил, рекомендацій щодо реалізації навчання і виховання
-
Предметом педагогіки є
- цілісний педагогічний процес, спрямований на розвиток і формування особистості в умовах її виховання, навчання та освіти
- цілеспрямований та організований процес формування особистості
- процес засвоєння систематизованих знань і формування на їх основі світогляду, розвитку пізнавальних можливостей
- підготовка підростаючого покоління до життя
-
Завдання педагогіки
- визначення мети та завдань виховання; дослідження методів і форм організації освітнього процесу; вироблення нових педагогічних технологій
- передати людині знання, вміння, навички
- вивчення проблем виховання та навчання людей
- підготовка людини до життя і праці
-
З якою педагогічною наукою найтісніше пов’язана етнографія
- народною педагогікою
- дошкільною педагогікою
- загальною педагогікою
- методикою виховної роботи
-
Навчання – це
- цілеспрямована взаємодія вчителя й учнів, у процесі якої засвоюються знання, формуються вміння та навички
- передача учням знань, умінь і навичок
- передача знань, умінь і навичок від одного покоління до іншого
- передача підростаючому поколінню культурно-історичного досвіду народу
-
Виховання – це
- спеціально організований педагогічний процес, у ході якого здійснюється цілеспрямований вплив на особистість із метою формування певних якостей
- передача знань про норми та правила поведінки людей
- передача підростаючому поколінню культурно-історичного досвіду народу
- передача знань, умінь і навичок від одного покоління до іншого
-
Освіта – це
- процес і результат оволодіння системою наукових знань, умінь і навичок, формування на їх основі світогляду, моральних якостей особистості, розвитку її творчих сил і здібностей
- процес засвоєння знань, умінь, навичок
- формування моральних якостей особистості
- передача підростаючому поколінню культурно-історичного досвіду народу
-
Дайте визначення поняттю «зміст освіти». Із запропонованих відповідей оберіть правильну
- зміст освіти – це чітко визначена система знань, умінь і навичок, досвіду творчої діяльності, оволодіння якими забезпечує розвиток здібностей учнів, формування наукового світогляду, готує їх до життя і праці
- зміст освіти – це перелік предметів, які повинні вивчатися у загальноосвітній школі, із зазначенням кількості годин, відведених на їх вивчення, а також тем і розділів
- зміст освіти – це те коло знань, яке відбирає кожен учень для свого розвитку, задоволення інтересів, нахилів, підготовки до професійної діяльності
- зміст освіти – це процес взаємодії вчителя й учнів, в результаті якого учні оволодівають знаннями, вміннями і навичками, методами самостійної пізнавальної діяльності. Забезпечується їх інтелектуальний розвиток, формується науковий світогляд
-
Розвиток – це
- ряд внутрішньо пов’язаних, послідовних і прогресивних змін, що відбуваються з організмом людини від народження і до кінця життя і характеризують рух людини від нижчих до вищих рівнів її життєдіяльності
- пристосування людини до оточуючого світу
- природні задатки людини, які виявляються у процесі життя і сприяють соціалізації людини
- формування моральних якостей особистості
-
Процес становлення людини як соціальної істоти під впливом задатків, середовища та процесу виховання - це
- формування
- самовиховання
- розвиток
- саморозвиток
-
Систему педагогічних наук складають
- загальна педагогіка (базова дисципліна), загальнопедагогічні науки (вікова педагогіка, соціальна, спеціальна педагогіка), функціональні педагогічні науки (педагогіка професійно-технічної освіти, вищої школи, галузеві педагогіки та ін.), історія педагогіки, порівняльна педагогіка
- загальні основи педагогіки, теорія навчання, теорія виховання, школознавство
- педагогіка, психологія, анатомія, фізіологія, філософія
- педагогіка, психологія, соціологія, культурознавство
-
Твердження, що педагогічна наука використовує дослідження таких наук, як соціологія, психологія, історія
- правильне
- неправильне
- частково правильне
- некоректне
-
Предметом педагогіки є
- процес цілеспрямованого розвитку і формування людської особистості в умовах її навчання, виховання й освіти
- виховна діяльність, яка здійснюється в освітніх закладах
- підготовка підростаючого покоління до життя
- дитина, як людська істота
-
Вислів «Педагогіка – не наука, а мистецтво: найбільш широке, складне, найвище і найнеобхідніше з усіх мистецтв» належить
- К.Ушинському
- Я.Коменському
- В.Сухомлинському
- А. Макаренку
-
Твердження про те, що основні категорії педагогіки є об’єктами дослідження багатьох наук
- правильне
- неправильне
- частково правильне
- некоректне
-
Загальна педагогіка — це базова наукова дисципліна, яка вивчає…
- загальні закономірності виховання і навчання людини
- системи освіти різних країн
- питання підготовки фахівця для різних галузей народного господарства
- розвиток виховання як суспільного явища
-
Назвіть педагогічну галузь, яка вивчає особливості виховання й навчання дітей з особливими потребами
- спеціальна педагогіка
- загальна педагогіка
- вікова педагогіка
- соціальна педагогіка
-
Назвіть педагогічну галузь, яка займається порівнянням систем освіти різних країн
- порівняльна педагогіка
- спеціальна педагогіка
- соціальна педагогіка
- історія педагогіки
-
Дайте визначення поняттю «навчальна програма»
- навчальна програма – це нормативний документ, в якому подано характеристику змісту навчального матеріалу із зазначенням розділів, тем, орієнтовної кількості годин на їх вивчення
- навчальна програма – це нормативний документ, який визначає порядок вивчення навчальних предметів, кількість годин на їх вивчення, зміст кожної навчальної дисципліни, початок і закінчення навчальних семестрів
- навчальна програма – це нормативний документ, що містить методичні рекомендації щодо викладення окремих навчальних дисциплін, кількість годин на тиждень і навчальній рік
- навчальна програма - це нормативний документ, що визначає державні вимоги до освіченості учнів
-
Педагогічний процес – це
- спеціально організована, динамічна взаємодія педагога і дітей, спрямована на забезпечення їх навчання, виховання, розвитку
- процес, який здійснює вчитель в освітньому закладі
- процес набуття учнями необхідних знань, умінь, навичок
- підготовка підростаючого покоління до життя і праці
-
Будова педагогічного процесу
- мета – завдання – зміст – діяльність – результат
- суспільство – вчитель – батьки – учень
- директор школи – вчитель – учень
- мотив - мета - спосіб
-
Педагогічний процес є системою, тому що
- він має всі ознаки системи: компоненти, структуру, цілісність, інтегральний результат, зв’язок з іншими системами
- він поєднує в собі процеси навчання, виховання і розвитку
- його складовими є дії вихователя та вихованців
- передбачає передачу учням знань, умінь і навичок
-
Закономірними зв’язками педагогічного процесу є
- зв’язок педагогічного процесу з суспільними вимогами, зв’язок між завданнями, методами і формами виховання
- зв’язок між окремими діями різних педагогів, педагогічного колективу і керівництвом навчально-виховним процесом у цілому
- зв’язок між педагогічним процесом, процесом морального виховання учнів і між різними педагогічними ситуаціями
- зв’язок між педагогічним процесом, матеріальною базою закладу освіти та між роботою Піклувальної ради закладу освіти
-
Що відіграє вирішальну роль в організації педагогічного процесу
- діагностика, постановка завдань, побудова прогнозу, реалізації плану, корекція й аналіз результатів
- наявність у школі (класі) плану навчально-виховної роботи
- висока кваліфікація педагогів і бажання учнів вчитися
- робота Піклувальної ради закладу освіти
-
Педагогічна закономірність – це …
- об’єктивно повторювана послідовність явищ
- це система вимог і положень педагогіки
- система критичних поглядів на реальну освітню дійсність і відповідного пошуку та пропозиції нових конструктивних ідей
- система основних дидактичних вимог до процесу навчання
-
Метод – це
- шлях досягнення поставленої мети
- усвідомлене уявлення кінцевого результату певної діяльності
- спосіб виконання різноманітних дій доведених до автоматизму
- система основних дидактичних вимог до процесу навчання
-
Об’єктом педагогічного дослідження є
- педагогічні явищa, факти, з яких складається педагогічний процес
- пошук шляхів удосконалення педагогічного процесу
- психічні процеси у свідомості людини
- виявлення закономірностей і законів педагогічного дослідження
-
Метод педагогічного спостереження це
- організоване дослідження педагогічного процесу в природних умовах
- спосіб дослідження психолого-педагогічних процесів формування особистості, встановлення об'єктивної закономірності виховання і навчання
- послідовність здійснюваних пізнавальних і перетворюючих дій, операцій та впливів, спрямованих на вирішення дослідницьких завдань
- пошук шляхів удосконалення педагогічного процесу
-
Методами педагогічних досліджень є
- педагогічне спостереження, бесіда, інтерв'ю, експеримент, вивчення продуктів діяльності, соціологічні методи, соціометричні методи, тестування
- бесіда, диспут, дискусія, педагогічна вимога, виховна ситуація
- метод реєстрування, метод ранжування, метод моделювання
- словесні, наочні, практичні методи
-
Із поданого переліку виберіть ту групу, у якій зазначені методи науково-педагогічних досліджень (за А.І. Кузьмінським)
- спостереження, анкетування, тестування, бесіда, шкалювання, аналіз продуктів діяльності, природний експеримент, лабораторний експеримент, формуючі методи
- тестування, гра, математична статистика, доручення, спостереження, бесіда, змагання
- природний експеримент, лабораторний експеримент, аналіз, навіювання, синтез, консиліум, бесіда
- теоретичні та емпіричні методи
-
Метод педагогічного дослідження, який є активним методом перевірки нових ідей, пропозицій дослідника, підтвердженням або запереченням їх ефективності в педагогічному процесі, називають
- педагогічним експериментом
- моделюванням
- спостереженням
- вивченням передового педагогічного досвіду
-
Методи педагогічного дослідження – це
- способи, за допомогою яких вивчаються різноманітні сторони виховання, освіти і навчання
- діяльність учителя, вихователя з вивчення педагогічного процесу
- система цілеспрямованої педагогічної взаємодії учителя й учня, спрямована на формування суспільних і особистих рис дитини
- методи перевірки нових ідей
-
У педагогіці розрізняють такі рівні педагогічного дослідження
- емпіричний, теоретичний і методологічний
- практичний і теоретичний
- практичний, емпіричний і теоретичний
- констатувальний і формувальний
-
Метод рейтингу використовується для
- оцінювання тих чи інших сторін діяльності
- одержання інформації про типовість тих чи інших явищ
- з’ясування думки вихованців і учнів відносно тих чи інших явищ
- аналізу особових справ учнів, класних журналів, розкладу навчальних занять
-
Метод одержання письмової інформації з допомогою складених згідно з певними правилами системи питань, кожне з яких логічно пов’язане з метою дослідження, це
- анкетування
- вивчення передового педагогічного досвіду
- інтерв’ю
- вивчення літературних джерел
-
Метод планомірного цілеспрямованого фіксування психічних особливостей, що проявляються в діяльності й поведінці школярів на основі безпосереднього сприйняття в навчальному процесі з обов’язковою систематизацією отриманих даних і формування висновків, це
- спостереження
- експеримент
- бесіда
- тестування
-
Метод педагогічного дослідження, який передбачає аналіз особових справ учнів, класних журналів, розкладу навчальних занять, календарних і тематичних планів роботи вчителів, називають
- вивченням шкільної документації
- анкетуванням
- педагогічним експериментом
- вивченням передового педагогічного досвіду
-
Вкажіть найбільш повне визначення. Навчання у ЗВО – це
- цілеспрямований, педагогічно організований процес підготовки майбутніх фахівців на основі оволодіння систематизованими науковими знаннями та способами діяльності
- освітній процес, під час якого у студента формуються професійні знання та переконання
- безперервний цілеспрямований процес взаємодії викладачів і студентів
- цілеспрямований процес взаємодії студентів, під час якого здійснюється засвоєння необхідних професійних знань
-
Планова робота студентів, виконувана за завданням і під методичним керівництвом викладача, але без його особистої участі – це
- самостійна робота
- навчальні заняття
- контрольні заходи
- практична підготовка
-
Вставте пропущене слово. Сократ наголошував, що «знання не можна подарувати дитині, вони мають набуватися нею ціною …зусиль»
- самостійних
- фізичних
- зовнішніх
- батьківських
-
Готовність до виконання тієї чи іншої навчальної роботи з високим ступенем напруження, великими затратами нервової енергії протягом певного проміжку часу називається
- працездатністю
- старанністю
- самостійністю
- відповідальністю
-
Твердження, що написання контрольних, курсових, дипломних робіт, підготовка до семінарських занять, екзаменів, заліків є плановою самостійною роботою студентів є
- правильне
- неправильне
- частково правильне
- некоректне
-
Узагальнений досвід людства, котрий відображає різні галузі дійсності у вигляді правил, фактів, висновків, закономірностей, понять, теорій, ідей, якими володіє наука, – це
- знання
- освіта
- компетентність
- здібності
-
Здатність на належному рівні виконувати певні дії, які ґрунтуються на доцільному використанні знань, – це
- уміння
- навчання
- навички
- здібності
-
Навички – це
- способи виконання різноманітних дій доведені до автоматизму
- здатність людини виконувати будь-які дії на основі раніше набутого досвіду
- способи виконання елементарних, практичних дій
- показник рівня засвоєння знань
-
Професійна придатність учителя – це
- необхідний комплекс здібностей, фізичних, нервово-психічних і моральних якостей, що потрібні для набуття певних робочих функцій і успішної діяльності у сфері освіти
- необхідний комплекс умінь, які набуваються у процесі здобуття вищої освіти
- показник рівня засвоєння вчителем спеціальних знань
- це гнучке, динамічне утворення, яке формується в процесі навчання
-
Системний комплекс обізнаності, умінь, значеннєвих орієнтацій, можливостей, досвіду та способів професійної діяльності – це
- компетентність
- освіта
- уміння
- навички
-
Індивід – це
- окремий представник людського роду безвідносно до його якостей
- кожна жива істота
- людина, яка досягла певного рівня фізичного розвитку
- особа вісімнадцятирічного віку
-
Індивідуальність – це
- сукупність зовнішніх і внутрішніх особливостей людини, що формують її своєрідність, відмінність від інших людей
- особливості мислення певної людини
- рівень інтелектуальної культури
- системний комплекс обізнаності, умінь, значеннєвих орієнтацій, можливостей, досвіду та способів професійної діяльності
-
Індивідуальні властивості особистості формуються під впливом
- природних задатків, суспільних обставин і діяльності самої дитини
- оточуючого середовища та виховання
- тільки спадковості
- самовиховання
-
Психічні властивості, що розвиваються в процесі навчання особи, які, з одного боку, виступають результатом її активної навчально-пізнавальної праці, а з іншого – обумовлюють високий ступінь умілості й успішності цієї діяльності, – це
- здібності
- знання
- компетентність
- уміння
-
Діяльність, спрямована на управління навчально-пізнавальною роботою учнів (студентів) на основі врахування закономірностей, принципів, методів, форм і засобів навчання, – це
- викладання
- учіння
- навчання
- самонавчання
-
Цілеспрямований процес засвоєння студентами знань, формування умінь і навичок, регламентованих навчальними планами та програмами, перетворення їх у професійну компетентність – це
- учіння
- викладання
- навчання
- освіта
-
Здатність збагнути, осягнути сенс, значення, суть, зміст чого-небудь – це
- розуміння
- сприйняття
- усвідомлення
- осмислення
-
Фіксація в пам’яті образів сприймання, уявлень, думок, навчальних дій, переживань і зв’язків між ними – це
- запам’ятовування
- сприйняття
- узагальнення
- систематизація
-
Повторення знань у різних поєднаннях із вивченим і новим матеріалом, перетворення їх в особисте надбання студента – це
- закріплення
- сприйняття
- розуміння
- узагальнення
-
Приведення понять, фактів, ідей у струнку систему, розкриття та засвоєння зв’язків між структурними елементами, з яких вони складаються, та між ними загалом – це
- систематизація
- сприйняття
- розуміння
- усвідомлення
-
Перелік якостей особистості, необхідних для успішного виконання функціональних обов’язків з конкретного фаху - це
- професіограма
- соціограма
- тахограма
- професіоналізм
-
Який стиль характеризується жорсткою формою управління взаємодією учасників освітнього процесу за допомогою наказів, вказівок, інструкцій тощо
- авторитарний стиль
- демократичний стиль
- ліберальний стиль
- адаптивний стиль
-
Який стиль виявляється в опорі вчителя на навчальний колектив, у намаганні зацікавити учнів навчально-пізнавальною діяльністю, заохоченні їхньої ініціативи та самостійності
- демократичний стиль
- авторитарний стиль
- ліберальний стиль
- адаптивний стиль
-
Який стиль характеризується самоусуненням викладача від відповідальності за перебіг і результати навчально-виховних заходів, формалізмом, потуранням і анархізмом
- ліберальний стиль
- авторитарний стиль
- демократичний стиль
- адаптивний стиль
-
Педагоги всіх рівнів, а передусім педагоги вищої школи, мають формувати в собі почуття …
- інтелігентності
- самовпевненості
- розкутості
- поступливість
-
Професійно важливими якостями педагогів є
- педагогічні здібності; комунікативність; педагогічна спрямованість та її гуманістичний характер; педагогічна творчість
- педагогічні здібності; комунікативність; педагогічна спрямованість та її демократичний характер; педагогічна жорсткість
- педагогічна комунікативність; педагогічна спрямованість та її авторитарний характер; педагогічна творчість
- педагогічні здібності; комунікативність; педагогічна спрямованість та її ліберальний характер; педагогічна творчість
-
Встановлювати ділові та неформальні особисті стосунки з окремими учнями – це уміння вчителя
- комунікативні
- організаторські
- конструктивно-проектувальні
- методичні
-
Визначати мету й завдання навчального процесу, занять, планувати їх проведення – це уміння вчителя
- конструктивно-проектувальні
- організаторські
- методичні
- гностичні
-
Визначати оптимальні засоби й ефективні методи навчання – це уміння вчителя
- методичні
- організаторські
- конструктивно-проектувальні
- гностичні
-
Керувати діяльністю учнів, контролювати й оцінювати її з метою корекції – це уміння вчителя
- організаторські
- методичні
- комунікативні
- гностичні
-
Твердження, що студенти мають право захисту від дій педагогічних працівників, які принижують їх честь і гідність
- правильне
- неправильне
- частково правильне
- некоректне
-
Сукупність зовнішніх та внутрішніх особливостей людини, що формують її своєрідність, відмінність від інших людей – це
- індивідуальність
- особистість
- розвиток
- формування
-
Процес становлення особистості, вдосконалення її фізичних та духовних сил під впливом зовнішніх і внутрішніх, керованих і некерованих чинників, серед яких найважливішими є цілеспрямоване виховання й навчання – це
- розвиток
- формування
- освіта
- самовиховання
-
Природні особливості людини, які є передумовою для розвитку індивіда – це
- задатки
- спадковість
- здібності
- мислення
-
Відрізок життя індивіда, який досягає певного ступеня розвитку і має характерні, відносно стійкі якісні особливості – це
- віковий період
- вікова криза
- соціалізація
- життєвий шлях
-
Рушійними силами процесу розвитку особистості є
- суперечності між потребами особистості та можливостями для їх досягнення
- природні задатки дитини
- вимоги дорослих
- спадковість
-
Автором якої праці є В.О. Сухомлинський
- «Серце віддаю дітям»
- «Місто сонця»
- «Еміль, або Про виховання»
- «Педагогічна поема»
-
Народна педагогіка є складовою частиною
- педагогіки народознавства
- соціальної педагогіки
- порівняльної педагогіки
- світової історії педагогіки
-
Народна педагогіка – це
- галузь педагогічних знань, які полягають у прояві певних поглядів народу на завдання і мету виховання та сукупність засобів, умінь та навичок виховання та навчання
- чітка система психолого-педагогічних знань про дітей, погляди українців на дітей як майбутнє народу, нації, утвердження їхньої вічності
- вироблені народом етичні норми про виховні обов’язки батьків перед дітьми
- перевірений віками досвід національного виховання дітей в умовах сім'ї, родини
-
Хто з названих учених увів у науковий обіг поняття «народна педагогіка»
- Олександр Духнович
- Геннадій Волков
- Ян-Амос Коменський
- Василь Сухомлинський
-
Характерною особливістю передового педагогічного досвіду є
- його спрямування на розв'язання актуальних проблем навчально-виховного процесу школи
- його новизна
- його спрямованість на врахування особливостей кожного учня
- його впроваджуваність
-
Хто є автором відомого вислову “Якщо педагогіка хоче виховати людину в усіх відношеннях, то вона повинна, перш за все, пізнати її теж в усіх відношеннях”
- Костянтин Ушинський
- Ян-Амос Коменський
- Василь Сухомлинський
- Джон Дьюї
-
Про яке джерело сучасної педагогіки говорить М. Г. Стельмахович
«Це багатотомний усний підручник навчання і виховання, який зберігається в пам’яті народу, постійно ним використовується, систематично збагачується й удосконалюється...»
- народну педагогіку
- праці видатних педагогів минулого
- передовий педагогічний досвід
- народну філософію
-
Народна педагогіка, історія педагогіки, сучасний педагогічний досвід - це
- джерела педагогіки
- розділи педагогіки
- системи педагогічних наук
- засоби педагогіки
-
Важливим показником передового педагогічного досвіду, результативність навчання і виховання якого перевірена часом є
- стабільність
- оперативність
- систематичність
- частота використання
-
Новаторському педагогічному досвіду властиві
- оригінальність
- новизна
- оперативність
- систематичність
Тема :: Теорія навчання
-
Дидактика вивчає
- закономірності засвоєння знань, умінь і навичок, формування переконань, визначає обсяг і структуру змісту освіти
- входження особистості в соціальне середовище, прийняття норм, цінностей і правил цього середовища
- вікові психологічні особливості учнів
- формування у вихованців почуття патріотизму, тобто доброго відношення до батьківщини та до представників спільних культури або країни
-
Визначити зміст навчання — означає відповісти на питання
- чому вчити
- кого вчити
- для чого вчити
- як вчити
-
Початок класичної дидактики покладений
- Я. А. Коменським
- Декартом
- Платоном
- Аристотелем
-
Вихідні положення, дотримання яких забезпечує ефективність навчального процесу, це … навчання
- принципи
- методи
- засоби
- форми
-
Який принцип навчання ілюструють ці правила навчання: «Краще один раз побачити, аніж сто разів почути»; навчайте учнів спостерігати, встановлювати логічні зв’язки між предметами, явищами
- принцип наочності навчання
- принцип систематичності та послідовності навчання
- принцип свідомості і активності навчання
- принцип науковості навчання
-
Який принцип навчання ілюструють ці правила навчання: "Розкрийте учням шляхи і засоби наукових пошуків; знайомте вихованців з термінологією, вчіть користуватися нею; залучайте учнів до доступних наукових досліджень"
- принцип науковості навчання
- принцип систематичності та послідовності навчання
- принцип свідомості і активності навчання
- принцип наочності навчання
-
Прийом, дія, операція – це складові … навчання
- методу
- принципу
- закономірності
- правила
-
Складова методу, конкретні дії педагога й студентів, спрямовані на реалізацію вимог тих чи інших методів - це
- прийоми навчання
- методи навчання
- засоби навчання
- форми навчання
-
Різноманітне навчальне обладнання, що використовується у системі пізнавальної діяльності (книги, письмове приладдя, лабораторне обладнання, технічні засоби та ін.) - це
- засоби навчання
- прийоми навчання
- методи навчання
- матеріальне забезпечення
-
Дайте найбільш повне і правильне визначення поняття «засоби навчання»
- засоби навчання – це предмети матеріальної та духовної культури, які використовуються у процесі навчання
- засоби навчання – це наочність, технічні пристрої, що використовуються у процесі навчання
- засоби навчання – це способи взаємопов’язаної діяльності вчителя та учнів, спрямовані на оволодіння учнями знаннями, вміннями і навичками
- засоби навчання – це наочність, шкільні речі, які використовують у процесі навчання
-
Принцип доступності випливає з такої закономірності навчання
- процес навчання закономірно залежить від реальних навчальних можливостей учнів
- процеси викладання і учіння закономірно взаємозв’язані в цілісному процесі навчання
- процес навчання закономірно залежить від зовнішніх умов, у яких він проходить
- взаємозалежність завдань, змісту, методів і форм навчання в навчальному процесі
-
Методи проблемного викладу, часткового пошуку й дослідницький належать до методів
- за рівнем пізнавальної активності учнів
- за логікою викладу матеріалу
- за джерелом одержання інформації
- за дидактичними завданнями
-
У чому полягає сутність вправ як методу навчання
- вправа – метод навчання, який передбачає цілеспрямоване, багаторазове повторення учнями певних дій чи операцій з метою формування умінь та навичок
- вправа, як метод навчання, спрямована на заглиблення у сутність певних явищ чи процесів з метою використання цього матеріалу на практиці
- вправа, як метод навчання, спрямована на оволодіння учнями технологіями виконання певних навчальних завдань
- вправа, як метод навчання, спрямована на розкриття сутності певного явища, закону, процесу
-
Дайте точне визначення поясненню як методу навчання
- пояснення – це вербальний метод навчання, за допомогою якого учитель розкриває сутність певного явища, закону, процесу
- пояснення передбачає використання попереднього досвіду учнів з певної галузі знань і на основі цього за допомогою діалогу підводить їх до усвідомлення нових явищ, понять або відтворення вже наявних
- пояснення – це спосіб навчання, спрямований на підготовку учнів до самостійного виконання певних завдань
- пояснення – це метод навчання, який передбачає оповідну, описову форму розкриття змісту навчального матеріалу з метою спонукання учнів до створення в їхній уяві певного образу
-
Дайте визначення розповіді як методу навчання
- розповідь – це метод навчання, який передбачає оповідну, описову форму розкриття змісту навчального матеріалу з метою спонукання учнів до створення в їхній уяві певного образу
- розповідь – це вербальний метод навчання, за допомогою якого учитель розкриває сутність певного явища, закону, процесу
- розповідь передбачає використання попереднього досвіду учнів з певної галузі знань і на основі цього за допомогою діалогу підводить їх до усвідомлення нових явищ, понять або відтворення вже наявних
- розповідь – це спосіб навчання, спрямований на підготовку учнів до самостійного виконання певних завдань
-
Який метод навчання визначають як діалогічний метод викладу навчального матеріалу, за якого вчитель спирається на певні знання та вміння учнів
- бесіда
- розповідь
- демонстрація
- інструктаж
-
Твердження, що знання, вміння та навички пов’язані між собою й одні без одних не існують
- правильне
- неправильне
- частково правильне
- некоректне
-
Твердження, що зв’язок дидактики з методиками викладання окремих предметів має характер нестійкий, тимчасовий і ситуативний
- неправильне
- правильне
- частково правильне
- некоректне
-
Керівні положення, що стосуються окремих сторін чи часткових питань навчання, називаються … навчання
- правилами
- принципами
- прийомами
- закономірностями
-
В основу класифікацій уроків В.О. Онищук поклав
- дидактичну мету
- способи їх проведення
- етапи навчальної діяльності
- активність учнів
-
Назвіть триєдину мету уроку
- навчальна, виховна, розвивальна
- патріотична, навчальна, гуманістична
- навчальна, державна, гуманістична
- навчальна, виховна, гуманістична
-
Перевірений практикою результат пізнання дійсності, правильне її відображення в мисленні людини – це
- знання
- світогляд
- інтелект
- уявлення
-
Спостереження, усне опитування, письмова, графічна, тестова перевірки – це … контролю
- методи
- види
- функції
- форми
-
Форма організації навчальної діяльності, при якій кожен учень (чи група учнів) виконують завдання як частину цілого
- колективна
- фронтальна
- групова
- індивідуальна
-
Усталені способи навчальної діяльності студентів залежно від їхньої кількості та характеру завдань, які вони розв’язують, – це
- форма організації пізнавальної діяльності
- форма організації навчання
- тип навчання
- метод навчання
-
Метод, який передбачає найвищий рівень пізнавальної активності й самостійності, це
- дослідницький
- пояснювально-ілюстративний
- частково-пошуковий
- вправ
-
Твердження, що дидактичні принципи лежать в основі вивчення всіх навчальних дисциплін і значною мірою визначають їх зміст, форми організації і методи навчання
- правильне
- неправильне
- частково правильне
- некоректне
-
Регулярність, об’єктивність, систематичність – це … контролю
- принципи
- функції
- мета
- види
-
Із поданого переліку виберіть групу, в якій зазначені дидактичні вимоги до уроку
- створення ситуацій для дії рушійної сили навчання; цілеспрямована робота з формування мотивів навчання; моделювання процесу навчання на уроці відповідно до вимог логіки навчального процесу; реалізація на уроці принципів навчання залежно від змісту навчального матеріалу, віку учнів; оптимальний підхід до вибору методів і засобів навчання
- оптимальний повітряний режим, правильне освітлення, належний тепловий режим, чергування різних видів навчальної діяльності, відповідність меблів індивідуальним особливостям учнів
- врахування особливостей розвитку учнів певного віку, розвиток позитивних емоцій, врахування об’єктивних психологічних і фізіологічних процесів, які відбуваються в організмі учнів
- контроль старанності та своєчасності виконання завдань учнями, прояв педагогом вимогливості та рішучості
-
Макроструктура уроку це
- етапи уроку
- елементи методів, що застосовуються на уроці
- взаємозв'язок методів навчання на уроці
- форми організації пізнавальної діяльності учнів на уроці
-
Цільове завдання є структурним елементом …
- мети
- методу
- принципу
- уроку
-
Навчання, що базується на таких способах вирішення завдань, які точно вказують, як і в якій послідовності отримати результат, називається
- алгоритмізованим
- догматичним
- проблемним
- репродуктивним
-
«Золоте правило», визначене Я. А. Коменським, вимагає максимально спиратись у початковому навчанні на
- чуттєві образи, які виникають у результаті використання наочних засобів
- слово вчителя
- картини, ілюстрації
- логіку
-
Укажіть, у якому рядку перелічені словесні методи навчання
- розповідь, пояснення, бесіда, робота з книгою
- розповідь, бесіда, самостійна робота, спостереження
- бесіда, демонстрування кіно і діафільмів, пояснення, розгляд картин
- лекція, дискусія, спостереження, вправи
-
Навчання ефективно впливає на процес розвитку особистості учня тоді, коли
- знаходиться в зоні найближчого розвитку здібностей дитини
- орієнтується на розвинуті здібності
- знаходиться поза межами можливостей дитини
- спирається на нові знання з основ наук
-
Знання – це
- цілісна система наукових понять про закони розвитку природи, суспільства і мислення
- сукупність умінь і навичок, якими необхідно оволодіти учневі
- теоретичний матеріал, яким необхідно оволодіти учневі
- процес і результат навчання
-
Освіта – це
- процес і результат засвоєння учнями систематизованих знань, умінь і навичок
- процес оволодіння знаннями, вміннями, навичками
- підготовка людини до певної діяльності
- передача досвіду старших поколінь
-
Назвіть функцію навчання, реалізація якої забезпечує засвоєння наукових знань, формування спеціальних та загальних умінь і навичок
- освітня
- виховна
- розвиваюча
- інформаційно-пізнавальна
-
Навичка – це
- відпрацьоване, значною мірою автоматизоване уміння
- вроджена особливість організму людини
- особливий фізіологічний процес
- підготовка людини до певної діяльності
-
Для мотивів навчальної діяльності школярів юнацького віку характерними є
- широкі пізнавальні та соціальні мотиви
- зовнішні мотиви
- соціальні мотиви
- внутрішні мотиви
-
Ілюстрація – це … метод навчання
- наочний
- словесний
- практичний
- дослідницький
-
В основному попередній контроль знань, умінь, навичок виконує … функцію
- навчальну
- прогностичну
- діагностичну
- розвивальну
-
Прогнозування кінцевого результату навчання, що забезпечується його організацією і функціонуванням, називається … навчання
- метою
- правилом
- діагностикою
- прийомом
-
Знання учнями основних категорій, правил, принципів, закономірностей навчального предмета – це … контролю
- об’єкти
- суб’єкти
- функції
- методи
-
Загальна функція контролю, яка полягає в тому, щоб добре вмотивована і справедлива оцінка успішності стала важливим імпульсом у навчальній праці й переросла у стійкий мотив обов’язку та відповідальності, це – …
- стимулювання
- виявлення
- діагностика
- облік
-
Для творчого рівня засвоєння знань є характерним те, що
- учні продуктивно використовують знання і засвоєні способи дій у нетипових, змінених ситуаціях
- знання виступають як об’єктивно-відтворююча інформація
- знання учнів використовуються в стандартних умовах
- інформація відтворюється при повторному її сприйманні
-
Система визначених показників, які відображають об’єктивні вимоги до знань учнів, – це
- критерії оцінювання знань
- функції контролю
- якість знань
- рівень знань
-
Виберіть варіант відповіді, який правильно характеризує поняття «рівень засвоєння знань»
- визначені параметри, характеристики засвоєння знань, умінь і навичок
- перелік провідних понять, законів, ідей, теорій, які необхідно засвоїти
- характер застосування засвоєння знань, що забезпечує ту чи іншу міру мислительних зусиль
- система визначених показників, які відображають об’єктивні вимоги до знань
-
Внутрішній імпульс до дії, що відображає об’єктивні потреби та інтереси – це
- мотив
- прийом
- принцип
- закономірність
-
Внутрішні імпульси, що стимулюють відповідальне ставлення до своїх навчальних обов’язків, старанність, актуальність – це
- мотиви навчальної діяльності
- прийоми навчальної діяльності
- засоби навчання
- орієнтири навчальної діяльності
-
Який термін об’єднує усі ці поняття: науковості, народності, наочності, доступності, міцності
- принцип навчання
- закон навчання
- закономірність навчання
- метод навчання
-
Складну навчальну інформацію учитель повинен викладати майстерно, просто й дохідливо (від простого — до складного). Який це принцип дидактики
- доступності навчання
- диференціації навчання
- міцності знань, умінь
- свідомості й активності учнів
-
Укажіть метод, який використовується при безпосередньому ознайомленні з навколишнім середовищем
- спостереження
- лекція
- екскурсія
- ілюстрація
-
Твердження, що фізкультхвилинки на уроках проводяться з метою викликати у дітей веселий настрій
- неправильне
- правильне
- частково правильне
- некоректне
-
Позитивні сторони письмової перевірки
- дає можливість глибокого аналізу і вивчення шляхів подолання помилок
- дає документальний матеріал
- короткотривалість перевірки
- дає можливість керувати логікою викладу
-
Методологічною основою процесу навчання є
- наукова теорія пізнання (гносеологія)
- наукова теорія учіння
- наукова теорія освіти
- наукові протиріччя
-
Закономірності, які охоплюють своєю дією весь процес навчання – це ... закономірності
- загальні
- конкретні
- дидактичні
- виховні
-
В основі … навчання лежить – спосіб вивчення фактів і явищ дійсності як певних незмінних положень (догм) без врахування практики, досвіду людини
- догматичного
- проблемного
- програмованого
- традиційного
-
Найстарішою формою навчального процесу є
- індивідуальне навчання
- колективне навчання
- фронтальне навчання
- групове навчання
-
Основним завданням педагогічної науки є
- дослідження законів і закономірностей педагогічних явищ і процесів
- теоретичне обґрунтування принципів, змісту, методів і форм навчання та виховання
- аналіз моральних тенденцій розвитку особистості
- дослідження закономірностей перебігу психічних процесів людини
-
Вибір учителем такої форми організації навчання, як екскурсія, залежить від
- визначеної мети
- змісту навчального матеріалу
- методів навчання
- індивідуальних особливостей учнів
-
Підсумкова оцінка обов’язково повинна враховувати
- активність на уроці
- знання, що проявляються при фронтальній роботі
- результати навчання з попереднього навчального року
- думку батьків про навчання дитини
-
Під час вивчення теми «Властивості вивчення корисних копалин» учитель роздав учням зразки кам’яного вугілля і солі та склянки з водою. Учні провели досліди й на основі їх зробили висновок про те, які властивості мають ці користі копалини. Учитель скористався таким методом навчання
- дослідницьким
- поясненням
- ілюстрацією
- вправ
-
Вчителька пояснює тему «Іменник». Для цього вона з наведеного речення виділяє слово «сад» говорить що це іменник і формулює правило, за яким визначаються характерні особливості іменника як частини мови. Вчителька застосувала
- пояснення
- бесіду
- ілюстрацію
- проблемний виклад
-
Внутрішніми суперечностями процесу навчання є суперечності
- між потребами учнів вчитися і їхніми можливостями
- між навчальним завданням та недостатністю знань учня для їхнього виконання
- між постійно зростаючими вимогами суспільства до навчального процесу і його реальним станом
- між очікуваннями батьків і реальними можливостями школи
-
Як називається принцип навчання, відповідно до якого навчання здійснюється успішніше, коли ґрунтується на безпосередньому спостереженні та вивченні предметів, явищ і подій
- наочності
- свідомості й активності
- міцності
- систематичності та послідовності
-
Вчитель вирішив розпочати вивчення розділу з довільно обраної теми. Який принцип навчання було порушено
- систематичності та послідовності
- доступності
- наочності
- свідомості й активності
-
Типи уроків науковці класифікують за
- дидактичною метою
- основними етапами навчального процесу
- кількістю учнів
- способами пояснення й узагальнення нового матеріалу
-
Спільними рисами процесу навчання і наукового пізнання є
- обидва процеси спрямовані на пізнання законів і закономірностей об’єктивного світу
- механізми протікання обох процесів подібні: від незнання до знання
- найоптимальніший шлях пізнання
- однакова тривалість обох процесів
-
До групи методів навчання за способом вирішення дидактичних завдань належать методи
- формування умінь і навичок
- перевірки і контролю
- пояснювально-ілюстративні
- частково-пошукові
-
Що є основним показником ефективності навчання
- обсяг знань, інтерес до навчання, якість знань
- високі підсумкові оцінки, нагороди
- отримання винагороди, успіх серед ровесників
- закінчення престижного закладу
-
До об’єктивних факторів, що впливають на зміст освіти, належать
- потреба суспільства в перебудові загальнолюдської природи, так щоб вона стала специфічною і розвинутою робочою силою
- розвиток науки і техніки
- методологічні позиції вчених
- політика правлячих класів
-
Виберіть принципи навчання
- послідовність, системність, наочність, доступність, науковість
- послідовність, системність, авторитарність, доступність, науковість
- авторитарність, формальність, догматизм, доступність, науковість
- послідовність, системність, догматизм, доступність, авторитарність
-
Принцип доступності навчання включає
- врахування вікових особливостей учня
- вироблення мотивації навчання
- опору на науку як джерело систематизації фактів, понять
- організацію чуттєвого пізнання учнів
-
Вкажіть характеристики поняття «теоретичні знання»
- фіксують зв’язки реально існуючого загального відношення цілісної системи з її різними проявами, зв’язок загального з одиничним
- результат мисленнєвого перетворення предметів, що відображають їх внутрішні відношення і зв’язки і тим самим виходять за межі чуттєвих уявлень
- відображають зовнішні властивості предметів і базуються на наочних уявленнях
- виробляються при порівнянні предметів і уявлень про них, що дозволяє виділити в них однакові спільні властивості
-
Спосіб організації навчальної діяльності, завдання якої спрямовані водночас на всіх студентів, називається
- фронтальною роботою
- груповою роботою
- індивідуальною роботою
- кооперативною роботою
-
Форма організації навчання студента, за якої він працює без контактування з іншими студентами, називається
- індивідуальною
- груповою
- фронтальною
- парною
-
Метод, при використанні якого викладач пояснює факти, наводить приклади, підводячи учнів до узагальнення, виведення правил, понять, законів, називається
- індуктивним
- дослідницьким
- дедуктивним
- традуктивним
-
Метод, при використанні якого викладач окремі положення логічно виводить від загальних, називається
- дедуктивним
- індуктивним
- дослідницьким
- традуктивним
-
Вкажіть метод, який передбачає ознайомлення зі способами виконання завдань, послідовністю дій, показ необхідних операцій та організацію навчальної роботи
- інструктаж
- бесіда
- обговорення
- демонстрація
-
Вкажіть метод, який залучає учнів до активного обміну інформацією, власними спостереженнями, досвідом, думками
- обговорення
- бесіда
- розповідь
- доповідь
-
До наочних методів навчання належать
- ілюстрування, демонстрування
- нестандартні уроки
- бесіди, інструктажі, лекції, пояснення
- практичні та лабораторні роботи
-
Наочні методи навчання науковцями виділяються у класифікації методів навчання
- за зовнішньою формою прояву
- за джерелом отриманої інформації
- за логікою викладу матеріалу
- за внутрішньою психологічною стороною
-
Практичні методи навчання науковцями виділяються в класифікації методів навчання
- за зовнішньою формою прояву
- за джерелом отриманої інформації
- за внутрішньою психологічною стороною
- за логікою викладу матеріалу
-
Уміння – це …
- здатність дитини свідомо виконати певну дію на основі знань і навичок
- готовність свідомо та самостійно виконувати практичні й теоретичні дії на основі засвоєних знань, набутих навичок і життєвого досвіду
- швидкість оволодіння певною діяльністю
- розуміння того як виконувати певну справу
-
У чому відмінність дидактичного правила від дидактичного принципу
- правила конкретизують принцип
- правило вказує вчителю на те, як практично слід реалізувати дидактичний принцип
- дидактичний принцип підпорядковується правилу
- дидактичний принцип витікає з правила
-
Чому ефективність навчального процесу залежить, головним чином, від ефективності уроків
- урок є основною формою організації навчальної роботи
- урок є «відрізком» навчального процесу, якому властиві компоненти, що характеризують процес навчання
- загальні вимоги до уроку витікають із закономірностей навчально-виховного процесу
- на уроках здійснюється активна пізнавальна діяльність учнів
-
Твердження, що семінарська форма навчальних занять використовується в старших класах головним чином у процесі вивчення дисциплін гуманітарного циклу
- правильне
- неправильне
- частково правильне
- некоректне
-
Твердження, що комбінований урок ефективніший, ніж урок засвоєння умінь і навичок
- неправильне
- правильне
- частково правильне
- некоректне
-
Твердження, що повнота, міцність, глибина, оперативність, гнучкість, дієвість знань характеризують їх якість
- правильне
- неправильне
- частково правильне
- некоректне
-
Твердження, що поняття «навчання» належить до процесуальних категорій дидактики
- правильне
- неправильне
- частково правильне
- некоректне
-
Твердження, що поняття «мета навчання» належить до основних дидактичних категорій
- правильне
- неправильне
- частково правильне
- некоректне
-
Твердження, що поняття «засоби навчання» належить до процесуальних категорій дидактики
- неправильне
- правильне
- частково правильне
- некоректне
-
Твердження, що поняття «оцінка» і «оцінювання» тотожні
- неправильне
- частково правильне
- некоректне
- правильне
-
Твердження, що оцінювання – специфічна функція контролю знань
- правильне
- неправильне
- частково правильне
- некоректне
-
Твердження, що ефективність уроку визначається кількістю реалізованих на ньому принципів навчання
- неправильне
- правильне
- частково правильне
- некоректне
-
Найбільш раціональний шлях, який дає змогу швидко і з розумними витратами часу, засобів досягнути поставленої мети, називається
- оптимальним
- ефективним
- деструктивним
- конструктивним
-
Під час пояснення нового матеріалу учень раптом звертається до вчителя: «Все нам розповідаєте про Берингову протоку, а на моїй карті Чукотка з Аляскою змикається. Тож ніякої протоки там немає!..». Оберіть відповідь, яку дали б ви хлопцеві
- подивись уважно на карту і побачиш, що на ній зображення низької якості. Тому й здається, що протоки немає
- негарно переривати учителя, недослухавши навчальний матеріал до кінця
- не будь таким самовпевненим – спочатку переконайся, чи маєш рацію, а потім роби зауваження вчителеві
- якби Вітус Беринг тебе почув, ото здивувався б
-
Ви – вчитель. На уроці під час пояснення нового матеріалу Ви помітили, що учні передають один одному записки. Одна записка упала, і учні побачили, що Ви це помітили. Які Ваші дії будуть найбільш правильними
- припиню пояснення і надам дві хвилини, щоб учні змогли висловити у записках свої думки до товаришів
- суворим зауваженням припиню такі дії школярів
- підніму записку, прочитаю її перед усіма, присоромлю учнів
- продовжу пояснення, ніби нічого і не сталося
-
У класі є слабкий учень, і діти не пропускають нагоди познущатися з хлопчика. Коли вчитель викликає його до дошки, він тільки затинається, і мовчить, боячись, що всі будуть сміятися над його відповіддю. Учитель зітхає, дорікає і ставить «2». Як би ви діяли на місці вчителя, щоб вирішити проблему невпевненості учня в собі та надмірної сором’язливості
- дам учню посильне завдання творчого характеру, яке б відповідало його інтересам, щоб він міг реалізувати свій творчий та інтелектуальний потенціал, і таке, яке б зацікавило учнів класу. Попрошу учня зробити презентацію виконаного завдання
- не викликатиму його до дошки, раз він соромиться, буду ігнорувати учня, поки він сам не виявить ініціативу і не визветься відповідати
- викликатиму сором’язливого учня щоразу на кожному занятті – нехай вчиться відповідати і буде готовий до уроку
- дам на наступному уроці контрольну роботу, щоб виявити наявний рівень знань учнів, після чого оприлюдню результати і порівняю успіхи цього учня із рештою класу
Тема :: Теорія виховання
-
У процесі виховання науковці виокремлюють дві сторони, а саме…
- змістову й процесуальну
- цільову й організаційну
- конструктивну й проективну
- пізнавальну й комунікативну
-
Основою процесу виховання є…
- організація життєдіяльності, спілкування особистості, що ґрунтується на взаємодії вихователів і вихованців як рівноправних суб’єктів
- чітке визначення соціальних норм, вимог, що необхідно засвоїти учням
- проведення яскравих, цікавих виховних заходів за участю учнів
- мотивування учнів
-
На визначення цілей виховання в суспільстві впливають
- рівень розвитку продуктивних сил і виробничих відносин, темпи науково-технічного і соціального прогресу, економічні можливості суспільства, рівень розвитку педагогічної теорії
- фізіологічні та психологічні можливості учнів, можливості вчителів і вихователів, уявлення і намагання прогресивно мислячих людей
- бажання людей, можливості навчально-виховних закладів, вимоги батьків до дітей
- чітке визначення соціальних норм, вимог, що необхідно засвоїти учням
-
Найголовнішою умовою формування колективу є наявність
- спільної корисної діяльності
- традицій
- суб’єкта управління
- активу
-
Головна мета формування у школярів світогляду полягає в тому, щоб надати допомогу в
- формуванні орієнтирів для самостійних дій у складному світі
- опануванні складними філософськими теоріями
- поглибленні обізнаності з багатьма галузями науки
- збагачені духовного життя дитини
-
Для виховання певних рис необхідно…
- залучати учнів до діяльності, в якій виявлялися б необхідні риси
- вимагати від учнів виконання необхідних дій
- роз’яснювати учням важливість конкретної риси
- організовувати дискусії, діалоги, спрямовані на розвиток значущих рис
-
Виховувати, формувати у вихованців соціальні, моральні риси спроможний педагог, який, насамперед…
- сам вихований та володіє цими рисами
- виявляє високий рівень психолого-педагогічних знань
- застосовує різноманітні методики організації виховного процесу
- має достатній педагогічний досвід
-
Який принцип виховання означає, що позитивна установка на кожного учня дає змогу йому самовиражатися, самоутверджуватися у діяльності, бути відкритим до зовнішніх впливів
- опори на позитивне
- демократизму й гуманізму
- єдності вимогливості й поваги до особистості
- зв’язку виховання з життям
-
Який принцип акцентує на необхідності формування позитивних міжособистісних стосунків учнів, їхнього об’єднання в єдину команду
- виховання в колективі, через колектив, для колективу
- опори на позитивне
- єдності й цілісності виховання
- вияву поваги до особистості
-
В основі педагогічних умов формування наукового світогляду школярів є положення про те, що факти світоглядного характеру повинні
- не суперечити теоретичним висновкам
- подаватись у художній формі
- відображати пізнавальні інтереси дітей
- новітніми
-
Створення ситуації, за якої в учнів виникають нові, сильні почуття, прагнення до перебудови особистості, називається методом
- вибуху
- вправляння
- стимулювання
- прикладу
-
Сукупність певних знань про світ називається
- світорозумінням
- світоглядом
- світосприйманням
- наукою
-
Думки, погляди, переконання, ідеали – це … світогляду
- структурні елементи
- функції
- властивості
- різновиди
-
Головною спрямованістю покарання є його вплив на зміну
- вчинків і дій дитини
- моральних якостей
- орієнтацій дитини
- свідомості дитини
-
Член групи здатний у значимих ситуаціях виявляти суттєвий вплив на поведінку решти учасників (практично керувати ними) називається
- лідером
- активістом
- альтруїстом
- конформістом
-
Виберіть найбільш повне визначення колективу
- група людей, об’єднана соціально значимою метою, діяльністю, організацією цієї діяльності, яка має спільні виборчі органи, характеризуються згуртованістю, спільною відповідальністю, взаємною залежністю при безумовній рівності всіх членів у правах і обов’язках
- група людей, у якій є вимоги до кожного члена наявні органи управління і готовність допомогти один одному
- група людей, які об’єднані спільною діяльністю, що не суперечить загальнолюдським цінностям і характеризується гуманними стосунками
- група індивідів, що реалізують спільні задуми і плани, дотримуються дисципліни й отримують бажані результати
-
Головною умовою успішного проведення індивідуальної бесіди є
- атмосфера взаємної довіри між співбесідниками
- місце проведення бесіди
- чітке уявлення мети бесіди вихователем
- чіткі висловлювання вихователя
-
Стійкі, повторювані, об’єктивно існуючі, суттєві зв’язки у вихованні, реалізація яких сприяє забезпеченню ефективності формування особистості школяра, це
- закономірності виховання
- принцип виховання
- закономірності навчання
- принципи навчання
-
Сукупність сформованих, соціально-значимих якостей особистості, повсякденних вчинків заснованих на моральних і правових нормах, називається
- культурою поведінки
- інтелектуальною культурою
- фізичною культурою
- емоційною культурою
-
Гуманістична функція виховання полягає у…
- забезпеченні умов для максимальної реалізації учнями свого потенціалу здібностей
- відсутності вимог до особистості
- сприянні свободі дій учнів
- організації цікавих виховних заходів
-
Інтеріоризація як головний механізм процесу виховання означає…
- процес переведення соціальних цінностей у внутрішній світ особистості
- розвиток особистісної сфери учня
- засвоєння соціальних цінностей
- організацію поведінки відповідно до цінностей
-
Екстеріоризація у процесі виховання передбачає…
- перетворення сил і здібностей особистості в об'єктивні соціально значущі продукти діяльності і цінності
- переживання особистістю соціальних цінностей
- пояснення соціальних цінностей власними словами
- розвиток зовнішніх форм поведінки
-
Найважливішою функцією моралі є
- регулювання поведінки людини
- вивчення поведінки людини
- тлумачення поведінки людини
- оцінка поведінки людини
-
Твердження, що основою народного виховання є трудове виховання
- правильне
- неправильне
- частково правильне
- некоректне
-
Особистість дитини є
- суб’єктом й об’єктом виховання
- лише суб’єктом виховання
- лише об’єктом виховання
- об’єктом і предметом виховання
-
Конкретний обсяг виховної роботи, який необхідно виконати за певний період часу, називається
- завданням
- ідеалом
- метою
- орієнтиром
-
Емоційне ставлення до суспільства, до людей, до себе називається
- моральним почуттям
- моральною якістю
- моральною звичкою
- моральним переконанням
-
Точне дотримання кожним учасником спільної діяльності певного порядку й вимог, без яких ця спільна діяльність стає неможливою, називається
- дисципліною
- організацією
- ініціативністю
- активністю
-
Рушійними силами виховання є
- суперечності
- принципи
- методи
- новітні відкриття в науці
-
Процес виховання триває…
- все життя
- до 5 років
- до 16 років
- до повноліття
-
Закономірності виховного процесу – це
- вираження суттєвого, необхідного внутрішнього зв’язку між причиною і наслідком
- способи взаємозв’язаної діяльності вчителя й учнів, у ході якої здійснюється розвиток вихованців
- рушійні сили виховання
- керівні положення, дотримання яких забезпечує ефективність виховання
-
Складові частини виховання – це
- розумове, фізичне, трудове, моральне, естетичне виховання
- демократизація та гуманізація виховання
- розвиток естетичних почуттів, формування гігієнічних навичок
- самовиховання, саморозвиток
-
Найбільш повне визначення поняття «національне виховання» – це
- створена впродовж віків самим народом сукупність ідеалів, поглядів, переконань, традицій, що покликані формувати світоглядну свідомість і ціннісні орієнтації молоді, спрямовані на засвоєння духовної і матеріальної культури
- створена впродовж віків самим народом система цінностей, що покликана формувати патріотичне почуття до рідної землі, народу, нації
- створена впродовж віків самим народом система цінностей, що покликана спрямувати загальний розвиток особистості, розширити її кругозір
- формування у молодого покоління високої патріотичної свідомості
-
На яких ідеях ґрунтується система національного виховання
- ідеях національного світогляду, етнософії, національної ідеології
- ідеях певного вчення
- ідеях окремих суспільно-політичних організацій, партій тощо
- ідеях наукового вчення
-
Кому з українських педагогів належить головна формула українського вихованого ідеалу — служіння Богові та Україні
- Григорієві Ващенку
- Борисові Грінченку
- Григорію Сковороді
- Софії Русовій
-
Твердження, що організація всеобучу батьків є одним із шляхів реалізації концепцій національного виховання
- правильне
- неправильне
- частково правильне
- некоректне
-
Твердження, що українська національна школа користується чотирибальною системою оцінювання знань учнів
- неправильне
- правильне
- частково правильне
- некоректне
-
До масових виховних заходів, найбільш поширених у сучасній школі, належать
- свята, вечори, ранки, карнавали
- гуртки, факультативи, клуби
- наукові товариства, самодіяльні дитячі об’єднання
- проблемні групи, гуртки, факультативи
-
В основі поділу колективних творчих справ на суспільні, трудові, пізнавальні, художні, спортивні, організаторські лежить критерій
- характеру діяльності
- тривалості підготовки і здійснення
- обсягу діяльності
- організаційний
-
Комплексна властивість, що набувається індивідом у предметній діяльності та спілкуванні, яка характеризує його включення в суспільні відносини, – це
- особистісна орієнтація
- адаптація
- соціалізація
- індивідуалізація
-
Ідеальне уявлення про кінцевий результат виховання називається … виховання
- метою
- завданням
- мотивом
- ідеалом
-
Укажіть найбільш повне визначення методів виховання
- способи впливу на свідомість, волю, почуття, поведінку вихованців із метою формування в них визначених метою виховання якостей
- діяльність учителя, у результаті якої учень вивчає правила поведінки
- діяльність учителя й учнів з метою активізації учнів
- спосіб досягнення виховних цілей
-
Особистістю людина стає тільки тоді, коли
- самостійно і свідомо керує своєю поведінкою
- досягає 18-річного віку
- оволодіває певною професією
- від народження
-
Серед запропонованих визначень методу виховання виберіть найбільш повне. Метод виховання – це
- система прийомів і засобів, спрямованих на досягнення поставленої мети виховання
- інструмент розвитку особистості
- засоби взаємопов’язаної діяльності, спрямованої на розв’язання виховних завдань
- спосіб досягнення виховних цілей
-
Методи морального виховання – це об’єктивно-необхідні способи педагогічного впливу на розвиток і становлення особистості школяра з метою
- вироблення соціально ціннісних норм поведінки
- вироблення смаків і почуттів краси
- формування тілесної і духовної досконалості
- розумового, фізичного, статевого розвитку
-
Науково обґрунтована система соціально-економічних, психологічних, виробничо-технічних та індивідуальних заходів, спрямованих на надання допомоги учням у професійному самовизначенні, згідно з особистісними здібностями, можливостями, покликанням і врахуванням потреб суспільства називається
- професійною орієнтацією
- економічним вихованням
- трудовим вихованням
- професійним навчанням
-
Процес формування цілісного сприйняття і правильного розуміння прекрасного в мистецтві та дійсності, здатність до творчого самовираження людини – це
- естетичне виховання
- естетика
- естетична категорія
- естетичний ідеал
-
Задатки – це
- отримані від народження природні потенції розвитку певних психічних властивостей
- готові психічні властивості, які незалежно від зовнішніх факторів проявляються на певному етапі життя
- знання, уміння, навички
- індивідуально-психологічні особливості людини, які забезпечують успішне оволодіння знаннями, навичками, вміннями та ефективну їх реалізацію в трудовій діяльності
-
Індивідуальні властивості особистості формуються під впливом
- спадковості, середовища, діяльності самої дитини
- тільки спадковості
- оточуючого середовища й виховання
- самовиховання
-
Найбільш важливим для формування особистості є середовище
- соціальне
- природне
- предметне
- матеріальне
-
Колектив – це
- об’єднання людей на основі соціально значимої мети, суспільно цінної й особисто значущої спільної діяльності
- група людей, об’єднаних на основі єдиної спільної для всіх мети
- група людей, об’єднаних на тривалий час
- об’єднання людей одного віку із спільними інтересами й соціальним статусом
-
При постановці перспективних ліній колективу слід враховувати
- особистісні прагнення членів колективу
- бажання батьків учнів
- загальнодержавні, національні інтереси
- бажання педагогічного колективу
-
Система ціннісних орієнтацій особистості, за якої центральним мотивом і критерієм моральної оцінки є інтереси іншої людини або соціальної спільноти називається
- альтруїзмом
- конформізмом
- оцентризмом
- колективізмом
-
Роздуми над окремими якостями своєї особистості й у цілому над собою – це
- самоаналіз
- особисте зобов’язання
- самооцінка
- самореалізація
-
Вихідними положеннями, що визначають основні вимоги до процесу виховання, є
- принципи
- категорії
- запити суспільства
- закономірності
-
Способом організації життя учнівського колективу, який реалізується в залученні всіх його членів до планування, організації, контролю та підведення підсумків їх навчальної і суспільно корисної діяльності, є
- самоврядування
- вимога
- самовиховання
- громадська думка
-
Характерними особливостями якого віку є безпричинні зриви, коливання від сором’язливості до розкутості, від ентузіазму до апатії у ставленні до себе
- підліткового
- молодшого шкільного
- юнацького
- дошкільного
-
До внутрішніх факторів розвитку особистості належать
- природні нахили, задатки
- вплив середовища
- вплив сім'ї
- виховання
-
Найбільшим джерелом активності підлітків є їх потреба
- у самоствердженні
- бути в центрі уваги
- бути під опікою дорослих
- подобатись одноліткам
-
Усвідомлена, цілеспрямована діяльність людини спрямована на вдосконалення позитивних і подолання негативних рис, називається
- самовихованням
- самоаналізом
- самоконтролем
- самозобов’язанням
-
Система моральних переконань особистості й здатність застосовувати їх для самооцінки власної поведінки називається
- совістю
- орієнтиром
- етичними знаннями
- етичними принципами
-
Акселерація – це
- прискорений фізичний і психічний розвиток особистості в дитячому й підлітковому віці
- прискорене формування інтелектуальних сил особистості
- процес активної діяльності особистості
- тимчасова або стійка зупинка психічного розвитку, а також затримка його темпу
-
Кінцевою метою формування учнівського колективу, як передбачає педагогічна наука, є
- саморегуляція
- успішність в навчанні
- створення активу
- перевиховання
-
Усвідомлення людьми своєї приналежності до певного народу називається
- національною самосвідомістю
- самосвідомістю
- світоглядом
- ментальністю
-
Характерні для певного періоду життя людини анатомо-фізіологічні та психічні властивості називаються
- віковими особливостями
- особистісними властивостями
- індивідуальними особливостями
- задатками
-
Конформність як особистісна риса – це схильність
- узгоджувати свої власні погляди, переконання, очікування з поглядами, переконаннями, очікуваннями інших людей
- в усьому бачити лише негативні моменти
- нав’язувати іншим свою волю
- звикати (пристосовуватись) до нової діяльності, до нових умов життя
-
Основними факторами розвитку особистості є
- спадковість і соціальне середовище
- кліматичні умови, у яких живе людина, особливості її харчування
- інтенсивність занять спортом і постійність у стосунках із людьми
- самовиховання і саморегуляція
-
Професійне самовизначення особистості школяра відбувається у … віці
- ранньому юнацькому
- ранньому підлітковому
- молодшому шкільному
- дошкільному
-
Для дітей підліткового віку основним психічним новоутворенням є
- почуття дорослості
- статеве дозрівання
- вибір професії
- акселерація
-
Діяльність вихователя, спрямована на розвиток інтелектуальних сил і мислення учнів з метою формування інтелектуальної культури, називається
- розумовим вихованням
- розумовим зусиллям
- розумовою працею
- розумовим розвитком
-
Сукупність природних властивостей організму, котрі передаються від батьків, предків називається …
- спадковістю
- фактором
- фенотипом
- репутацією
-
Твердження, що моральне виховання досягає найбільшої ефективності лише тоді, коли супроводжується переживаннями
- правильне
- неправильне
- частково правильне
- некоректне
-
Твердження, що спадковість проявляється у відновленні в нащадків біологічної подібності
- правильне
- неправильне
- частково правильне
- некоректне
-
Сукупність властивостей особистості, до виховання яких прагне суспільство, – це … виховання
- мета
- засоби
- методи
- принципи
-
Провідна діяльність – це діяльність, яка
- займає найбільше часу в житті дитини
- зумовлює найголовніші зміни у психічних процесах особистості, виникнення різних психічних новоутворень
- викликає у дітей великий інтерес і захоплення
- викликає важливі моменти чуттєвого ставлення однієї людини до іншої
-
Світогляд окремої особистості та світогляд суспільства різняться
- особливостями процесу їх формування
- своїм змістом
- ступенем абстракції
- ступенем практичності
-
Поняття «моральна якість» характеризує
- окремі сторони поведінки
- властивості характеру людини
- моральні ідеали
- матеріальні потреби людини
-
Вчителька другого класу помітила, що Ніна поступово змирилась із своїми низькими оцінками. Навчання цікавило її все менше і менше, натомість вона з натхненням виконувала будь-яке громадське доручення. Педагогічно найдоцільніше вчительці
- хвалити дівчинку навіть за найменший успіх у навчанні
- провести бесіду з батьками відносно навчання Ніни
- зайнятись з ученицею додатково після уроків
- скористатись правилом «Не всі можуть добре вчитись, то хай буде так як є»
-
Найголовнішими позитивними сторонами методу заохочення є вплив на
- формування впевненості в діях
- задоволення і гордість від зробленого
- слухняність дитини
- накопичення знань дитиною
-
Найефективнішим способом здійснення переконання молодших школярів є
- приклад
- роз’яснення
- розповідь
- покарання
-
Економічне виховання передбачає формування у школярів
- нового економічного мислення
- бережливого ставлення до майна
- умінь керувати
- умінь виконувати розпорядження
-
Розумове виховання спрямоване на розвиток
- інтелектуальної культури особистості
- навичок мислительної діяльності
- моральних норм і правил
- діалектичного мислення
-
Учениця першого класу тримає під партою ляльку і грається нею на уроці. Педагогічно виправдані дії вчителя
- посадити ляльку за парту, перетворити її в «ученицю»
- провести індивідуальну бесіду з дівчинкою
- заховати ляльку в портфель учениці
- не звертати увагу
-
Виховання виникло з появою
- людини
- суспільства
- педагогічної науки
- держави
-
Основну мету виховання дитини народна педагогіка бачить у тому, щоб
- навчити кожного бути людиною
- навчати й виховувати на національному ґрунті
- забезпечити всебічний розвиток особистості у відповідності з її природними задатками
- максимально розвинути інтелектуальні можливості дитини
-
Думки, погляди, переконання, ідеали – це … світогляду
- структурні елементи
- функції
- властивості
- різновиди
-
Твердження, що за Конституцією України людина, її життя і здоров’я, честь і гідність, недоторканість і безпека визначаються найвищою соціальною цінністю
- правильне
- неправильне
- частково правильне
- некоректне
-
Особистість дитини є
- суб’єктом й об’єктом виховання
- лише суб’єктом виховання
- лише об’єктом виховання
- предметом виховання
-
Метод прикладу належить до групи методів
- формування свідомості
- організації діяльності
- стимулювання
- самовиховання
-
Закономірності виховного процесу – це
- вираження суттєвого, необхідного внутрішнього зв’язку між причиною і наслідком
- способи взаємозв’язаної діяльності вчителя й учнів, у ході якої здійснюється розвиток вихованців
- рушійні сили виховання
- правила організації виховного процесу
-
Рушійними силами виховання є
- суперечності
- принципи
- новітні відкриття в науці
- вимоги суспільства
-
Особистістю людина стає тільки тоді, коли
- самостійно і свідомо керує своєю поведінкою
- досягає 18-річного віку
- оволодіває певною професією
- отримує паспорт
-
Суть гуманістичного виховання полягає у
- створенні умов для цілеспрямованого, систематичного розвитку людини як суб’єкта діяльності
- переході до педагогічної творчості та індивідуального впливу
- формуванні глибокого усвідомлення зв’язку між ідеями свободи, прав і відповідальності
- гуманітаризації освітнього процесу
-
Визначте поняття, яке характеризується як «виклад основних положень і цілей діяльності навчально-виховного закладу щодо виховання учнів в період їх навчання»
- програма виховання
- система виховання
- зміст виховання
- напрями виховання
-
Поєднання переконання з примусом у перевихованні – це......... виховання
- принцип
- закономірність
- результат
- метод
-
Прагнення й уміння дитини керувати своєю поведінкою – це є
- основа дисциплінованості
- відповідальність
- обов’язок
- шкільна дисципліна
-
Педагогічна культура батьків – це
- свідоме і відповідальне ставлення батьків до створення належних умов виховання дитини в сім'ї
- стосунки між батьками і дітьми, які постійно формуються і видозмінюються протягом тривалого часу розвитку і дорослішання дітей
- цілеспрямоване створення умов (природних, матеріальних, духовних, організаційних) для повноцінного розвитку дитини в умовах сім'ї
- матриці поведінки, що найчастіше використовуються батьками у спілкуванні з дітьми
-
Твердження, що, згідно із законом батьки несуть відповідальність за здобуття освіти неповнолітніми громадянами
- правильне
- неправильне
- частково правильне
- некоректне
-
Твердження, що батьки, згідно із Конвенцією ООН про права дитини, зобов’язані поважати гідність дитини
- правильне
- неправильне
- частково правильне
- некоректне
-
На які характеристики дітей звертається увага при виділенні їх вікових груп
- анатомо-фізіологічний розвиток
- особливості поведінки
- пізнавальну діяльність
- статус у шкільному колективі